(Via ELO naar Proeflessen moet je doen en
Beeldende Vorming Les 1.
Op Donderdag 28 april begonnen we met de eerste les beeldende vorming.
Deze opdracht heet ook wel: De Toren.
We kregen allemaal dezelfde opdracht om een toren te maken. Maar we wisten niet dat maar 1 groepje de gehele instructie had gekregen en dat waren wij. Wij maakten dus een hele andere toren dan de rest.
De les ging echt super goed. We kregen allemaal papieren vellen en daarmee moesten we dus een toren maken. En hoe we dat moesten doen dat stond in de uitleg op die bladen.
Doel van de les was: aan het eind van de les hebben de leerlingen een toren gemaakt van stroken papier met een gevouwen profiel erin. In de bovenste kubus is te zien waar de maker groot in wil worden.
Beeldend ontwerp: De Eiffeltoren is heel hoog. Het is een toppunt van Parijs. De hoge toren steekt overal bovenuit. Iedereen kan zien dat de Fransen heel erg goed kunnen bouwen met staal. Waar wil jij heel goed, heel groot in worden? Bouw een toren en laat bovenop zien waarin jij groot wilt worden.
Techniek: Vouwen, knippen en plakken
Materiaal: stroken papier en lijm
Gereedschap: Scharen/knijpers
Voorbereiding: zorg voor stroken (stevig) papier van ongeveer 5 x 20 cm.
Ratatouille:
Remy de rat leeft in de mooiste stad van Europa, Parijs. Helaas ziet hij niet veel van de sierlijke en imposante gebouwen, want hij is niet gewenst in de stad. Remy komt overdag niet buiten, want hij is een rat. En mensen houden niet van ratten. Maar Remy is anders dan andere ratten. Hij houdt niet van het eten van afvalrestjes. Hij houdt van lekker eten en van delicatessen. Als de avond valt dan komt Ratatouille graag kijken en ruiken in de keuken van het beste restaurant van Parijs Gusteau's. Hij droomt ervan zelf kok te worden: de beste van Parijs! Hij zou net als die prachtige Eiffeltoren bekend willen worden en hoog boven iedereen uitstijgen. Help jij hem dat te bereiken?
Productie.
Stap 1. Vouw van stroken papier profielen die je kunt gebruiken
Stap 2. Maak geometrische vormen van de profielen
Stap 3. Zet deze vormen op elkaar vast zodat het een toren wordt
Stap 4. Plaats bovenop jullie toren en reclamebord waaraan mensen in Parijs kunnen zien wat het beste restaurant is
Programma:
Receptief
- Uitleg en werkwijze voor de module BV en aanmaken van een account voor de lessen BV online
- 1 werkvorm in groepsverband
- studenten doen een quiz over het doel van BV en de 3 procesfasen waaruit een les BV bestaat. Leeractiviteit: memoriseren van theorie
Productief
- 2 werkvormen in viertallen en tweetallen
- Studenten voeren een les BV uit de methode 'Moet je doen' (PO) uit en reflecteren op de resultaten.
- Studenten delen een les uit de methode 'Moet je doen' in het lesfasenmodel voor BV
- Studenten vullen ontbrekende procesfasen aan en stellen eventueel de opdracht bij
- Studenten bedenken een inleiding op de les die aansluit bij de belevingswereld van leerlingen
Leeractiviteit: analyseren van bestaande les
Reflectief
- 1 werkvorm in groepsverband
- Studenten geven elkaar in groepsverband feedback op hun aangepaste lessen BV
Leeractiviteit: evalueren van de verbetering in een bestaande les.
Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming:
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld: Leerkracht vertelt over Ratatouille.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden: Laat de kinderen per viertal papier vouwen en een toren maken.
| |
Receptie
/Oriƫntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur: Samen met de leerlingen kijken naar Ratatouille
|
Informeren
|
Beeldend Probleem: De Eiffeltoren
| |
Instrueren: Voorbeeld
|
Beeldend Probleem: Beeldend probleem. Je weet niet of ze de opdracht goed begrepen hebben want je weet niet hoe het overkomt.
| |
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
Beeldend Vermogen
|
Begeleiden
|
Werkprocessen: Experimenteren. De ene kreeg wel de opdracht en de ander kreeg alleen wat die moest doen.
| |
Afronden
|
Tijdsmanagment
| |
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren: Nabespreken van de opdracht.
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria:
Klopt het wat we gemaakt hebben.
| |
Presenteren
|
De leerlingen vertellen aan elkaar wat ze gemaakt hebben.
| |
Evaluatie
|
Evalueren
|
Opdracht nog een keer vertellen en nu wat er anders was
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten