Beeldende Vorming Les 5.
Beeldcultuur #2
Centrale doelen:
- Je kunt naar aanleiding van een klassiek beeld een postmoderne variant bedenken en vastleggen waarbij de betekenis bepalend is voor de vormgeving van het werkstuk.
- Je kunt digitale beeldbewerking toepassen ter ondersteuning van de zeggingskracht van het beeld.
Receptief: 1 werkvorm in groepsverband
- studenten doen een quiz over 3 perioden in de beeldcultuur; klassiek, modern en postmodern
Leeractiviteiten: oriƫnteren op de betekenis van een beeld en deze kritisch verwerken
Productief: 1 werkvorm in tweetallen
- Studenten doen een beeldende opdracht waarbij het klassieke beeld uit de vorige les wordt verwerkt tot een postmodern beeld door midden van fotografie en beeldbewerkingssoftware.
Leeractiviteiten: concretiseren van een idee tot een werkstuk
Reflectief: 1 werkvorm in groepsverband
- Studenten spreken in groepen de resultaten van de beeldende opdracht na op vorm en inhoud
Leeractiviteiten: evalueren van elkaars werkstuk
De opdracht van deze les was:
Praktijkopdracht, Tableau vivant
- Stel een groepje studenten samen en kies een podcast van een verhalend schilderij uit de klassieke periode.
- Bedenk een postmoderne variant op de oorspronkelijke inhoud, vormgeving en compositie van het origineel.
- Beeld jullie postmoderne variant op het schilderij uit als een tableau vivant (levend schilderij) en varieer subtiel op houdingen, kostuums, attributen of decor.
- Fotografeer jullie tableau vivant met een green screen bewerk het beeld in PS Touch en beschrijf de inhoud.
De opdracht voor vandaag was dat we van een klassiek beeld een postmoderne variant maakten, waarbij de betekenis bepalend is voor de vormgeving van het werkstuk. Hiervoor moesten we het schilderij van de vorige keer nemen. Maar het schilderij dat ik had was niet geschikt hiervoor dus ging ik samenwerken met een ander groepje. Toen kwamen we uit op dit schilderij:
Dit schilderij is van Rembrand van Rijn en heet: De terugkeer van de verloren zoon. De kunststijl was Barok. Het is geschilderd in 1668 en de Genre was Christelijke kunst. In dit schilderij geeft Rembrandt de parabel van de verloren zoon uit het Nieuwe testament weer. We zien een geknielde jongeman, die omhelsd wordt door een oudere man, zijn vader. Rechts zijn drie mannen afgebeeld, die in stilte toekijken. De staande man rechts is de broer van de verloren zoon.
En dit schilderij kwam uit de klassieke periode (Barok). Maar van dit schilderij moesten wij een postmoderne variant van maken. Hiervoor verdeelden we eerst de taken die iedereen ging doen. We hadden natuurlijk een green screen nodig dus 1 van ons ging dat pakken en ergens ophangen. Daarna gingen we goed naar dat schilderij kijken en kijken hoe we het van vroeger naar nu konden brengen.
We bedachten ons dat de jongen die omhelst wordt we als een verliefd stel konden zien. Dus deden Marieke en ik die 2 na. Marieke staat verschrikt en verliefd te kijken en ik kniel voor haar neer met een ring. De 2 mannen (op het schilderij) staan erbij te kijken. Dus die 2 mannen deden we alsof het cameramannen waren en die mij en Marieke aan het fotografen waren. Achterin het schilderij zien we een hoofd dat om de hoek kijkt. Omdat we eigenlijk ook iets van het schilderij erin wilde houden hebben we Kelly een groen doek om gedaan zodat we alleen haar hoofd nog zagen.
De samenwerking ging echt super goed. Het verliep niet vlot omdat we eerst moesten uitvogelen hoe de camera werkte, maar toen we dat eenmaal doorhadden toen ging het super snel.
We hebben ons werk ook aan de klas laten zien en ze vonden hem heel mooi gemaakt.
Dit is ons eindresultaat:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten