Werkprocessen #2.
Animatiefilm
Centrale doelen:
- Je kunt een korte stop-motionanimatie maken waarin bewegingssugesties tot uitdrukking komt.
- Je kunt benoemen welke werkprocessen aan bod zijn gekomen bij de totstandkoming van de animatie.
- Je kunt met vooraf bepaalde (beoordelings)criteria reflecteren op het eigen (groeps)werkstuk.
Receptief: 1 werkvorm in groepsverband
- Studenten krijgen uitgelegd dat animatietechnieken in dienst staan van de vorm en inhoud
Leeractiviteiten: relateren van verschillende vakspecifieke doelen aan elkaar.
Productief: 1 werkvorm in viertallen
- Studenten creƫren een oplossing voor een beeldend probleem d.m.v. een eigen animatie.
- Studenten zorgen ervoor dat de ambachtelijke techniek in dienst staat van vorm en inhoud.
Leeractiviteiten: toepassen van theorie in praktische opdracht
Reflectief: 1 werkvorm in groepsverband
- Studenten blikken terug op de werking van animatie aan de hand van hun eigen werkstuk
- Studenten toetsen elkaars animaties op vorm, inhoud en techniek via een toetsmatrijs
Leeractiviteiten: reflecteren op de theorie aan de hand van een eigen werkstuk
De opdracht van deze les was:
- Vorm viertallen waarmee je een stop-motionanimatie maakt, waarin 2 racemonsters een wedstrijd houden.
- Verdeel de taken per viertal voor het ontwerpen van het storyboard, opzet van de apparatuur en de achtergrond.
- Zorg middels dat de stop-motiontechniek voor vloeiende beweging, snelheid, strijd en een spectaculaire crash!
- Exporteer de animatie als video, plaats deze op je blog en beschrijf de toegepaste werkprocessen en technieken.
Met de voertuigen die we in de 2e les gemaakt hadden moesten we nu een filmpje gaan maken. Daarvoor was natuurlijk niet alleen een voertuig nodig maar ook een achtergrond. Hiervoor konden we kiezen voor een green screen wat wij ook deden. Hiervoor werkte ik samen met Lars, Wilco en Marlon. Eigenlijk mochten we maar 2 auto's maar omdat Lars een eigen auto had, Wilco en Marlon samen een auto en ik een eigen auto mochten we 3 auto's in de film doen. We hadden 3 auto's en hiervoor moesten we een plan bedenken. De opdracht was namelijk dat het een race moest zijn maar dat afliep in een crash. Daarom gingen we eerst een storyboard maken en bij deze waren de taken meteen verdeeld. Ik maakte de storyboard en de rest gingen kijken hoe de camera werkte. En dit is onze storyboard geworden:
Nu we onze storyboard afhadden en de rest wist hoe de camera werkte gingen we aan de slag. We moesten natuurlijk letten op de voertuigen, het decor, de snelheid, de strijd, een crash en er moest een verhaal zijn. Dus we verplaatste onze auto's zo weinig mogelijk. De samenwerking ging echt super goed en we zijn heel erg tevreden over ons filmpje. Dit zijn nog een paar foto's van hoe we alles aan het opbouwen waren.
Ons verhaal was dat we eerst al onze auto's filmde. Daarna deden we alsof mijn auto de snelste was dus die scheurde meteen weg en was uit beeld. Daarna bleven de auto met de snor en de vliegtuig nog over. De vliegtuig ging vliegen en kwam allemaal meteorieten tegen en eentje stootte tegen het vliegtuig aan waardoor het poppetje dat erin zat eruit vloog. Eerst vloog het poppetje omhoog recht in het beeld en viel daarna neer op de grond. En daar kwam mijn autootje aan en die at het poppetje op. En ons poppetje heette Bob. Dus onze Bob werd opgegeten door mijn auto en toen won mijn auto. De link naar ons filmpje staat hier:
https://www.facebook.com/lars.vanwinkel/videos/vb.100003091483342/899672763479098/?type=2&theater
Geen opmerkingen:
Een reactie posten