Beeldaspecten. (Bij deze les staat dat we een modernistische selfie hebben moeten maken maar dat hebben wij niet hoeven doen!)
Centrale doelen:
- Je kunt de categorieën van beeldaspecten (uit de verplichte literatuur) onderscheiden.
- Je kunt een omschrijving geven van een aantal afzonderlijke beeldaspecten per categorie
- Je kunt de werking van beeldaspecten in relatie brengen tot de inhoud van een beeld
- Je kunt de werking van beeldaspecten bewust toepassen in een eigen werkstuk
Receptief: Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de beeldcultuur krijg je inzicht hoe beeldaspecten de inhoud van een beeld versterken.
- studenten krijgen uitgelegd hoe de beeldaspecten zijn onderverdeeld in categorieën
- Studenten leren aan de hand van specifieke beelden de werking van beeldaspecten op de inhoud
Leeractiviteiten: structureren en analyseren van beeldaspecten
Productief: werkvorm waarbij je de belangrijkste beeldaspect van een beeld leert herkennen en beeldende opdracht waarbij beeldaspecten uit een aantal categorieën toegepast worden.
- Studenten analyseren een beeld uit de hedendaagse beeldcultuur
- Studenten bepalen welk beeldaspect de inhoud van het beeld het meest versterkt
Leeractiviteiten: selecteren van het belangrijkste beeldaspect in een beeld
- Studenten maken een expressief zelfportret op basis van kenmerken uit het modernisme met pixir.com (Dit hebben wij niet hoeven te doen)
Leeractiviteiten: toepassen van de werking van een beeldaspect op een eigen werkstuk
Reflectief: In groepen beargumenteer je welke beeldaspecten in relatie staan tot de inhoud van je beeldende werkstuk
- Studenten blikken terug op de werking van beeldaspecten aan de hand van hun eigen werkstuk
- studenten benoemen welke categorieën beeldaspecten aan bod zijn gekomen
Leeractiviteiten: reflecteren op de werking van een beeldaspect in een eigen werkstuk
De opdracht van deze les was:
- Beeldaspecten, onderverdeling in 5 categorieën
- Oefening, beeldaspecten herkennen- Beeldaspecten, benadering vanuit 3 perioden
- Beeldaspecten, beeldbeschouwing in PO
- Beeldaspecten, opdrachtenBij deze opdracht kregen we overal plaatjes op tafel. En daarna kregen we ook zinnen zoals: vogelvlucht of zijaanzicht. We moesten in deze les de goede zinnen bij de goede plaatjes neerleggen. Maar van te voren werd eerst uitgelegd welke 5 categorieën je hebt in de beeldaspecten:
- De eerste categorie is Ruimte.
Met ruimte zie je heel goed de diepte maar ook iets wat heel goed dichtbij te zien is. Dat is vooral met deze tekening. Het water is voorin heel erg dichtbij maar achterin lijkt het wel alsof het door een smalle tunnel eruit gaat.
- De tweede categorie is kleur.
Bij dit schilderij zie je heel goed de kleur. Je ziet paars, groen en oranje.
- De derde categorie is Vorm.
Bij deze afbeelding zie je de vorm van klein naar groot lopen
- De vierde categorie is textuur. Op deze afbeelding is een galia meloen te zien. Hierbij zie je heel goed de textuur van de galiameloen
- De vijfde en laatste categorie is compositie. Je ziet hier dat het water in 1 beweging loopt en de figuren elkaar herhalen.
Als laatste had je nog de beeldbeschouwing. benadering vanuit de 3 perioden.
- Klassiek: symbolisch
- Modernistische beschouwing
- Laat-modern: formalistisch
Beeldend doel:
- Na deze les kun je de beeldaspecten onderscheiden op vorm, kleur etc.
Technisch doel:
- Na deze les kun je onderscheiden welk plaatje bij welk beeldaspect hoort.
Dit was een korte maar leerzame les!
Dit was dan zo'n afbeelding die we kregen op tafel en het kaartje dat daarboven ligt dat hoorde bij deze afbeelding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten