Beeldend probleem
(we hebben bij deze opdracht geen vragen hoeven te bedenken!)
Centrale doelen:
- Je kunt de inhoud voor he productieve deel van een lesplan beeldend problematiseren
- Je kunt omschrijven wat het verschil tussen een (materiaal)technisch en een beeldend doel is
- Je kunt beoordelingscriteria opstellen naar aanleiding van het beeldend probleem in de opdracht
Receptief: Aan de hand van een voorbeeld krijg je inzicht in het opstellen van een les BV met een beeldend probleem, waarbij beeldende en materiaal/technische doelen in samenhang zijn
- Studenten krijgen uitgelegd dat een beeldende probleemstelling bestaat uit 2 soorten doelen
- Studenten werken een beeldende probleemstelling uit tot een eigen werkstuk
Leeractiviteiten: toepassen van theorie in de praktijk
Productief: Beeldende opdracht waarbij je een oplossing zoekt voor het beeldend probleem
Werkvorm waarbij je in tweetallen beoordelingscriteria (in een matrix) opstelt en vergelijkt met elkaar (Dit hebben wij niet hoeven doen)
- Studenten krijgen uitgelegd dat een beeldende probleemstelling bestaat uit 2 soorten doelen
- Studenten werken een beeldende probleemstelling uit tot een eigen werkstuk
Leeractiviteiten: toepassen van theorie in de praktijk
Reflectief: Werkvorm waarbij je klassikaal de werkstukken beoordeelt op basis van de beoordelingscriteria.
- studenten maken een beoordelingsmatrix op basis van de doelen in de beeldende probleemstelling (Dit hebben wij niet hoeven te doen)
- Studenten toetsen elkaars werk middels de beoordelingsmatrix (Niet hoeven te doen)
Leeractiviteiten: selecteren van beoordelingscriteria en beoordelen in groepsverband
Technische en beeldende doelen:
Technische leerdoelen hebben betrekking op de motorische vaardigheden in de omgang met het materiaal en de beheersing van de gekozen techniek. Beeldende leerdoelen zetten aan tot het onderzoeken van visuele mogelijkheden om een beeldend probleem op te lossen. Een goede opdracht beeldende vorming omvat beide doelen.
Deze les kregen we veel te horen over Beeldend probleem. Hierbij gingen we reflecteren op de vorige les. Het was nog best moeilijk. Je hebt 2 Doelen waarin je bij een goede beeldende vorming les aan moet voldoen: een technisch doel en een beeldend doel.
Bij deze les gingen we ook kleien. We kregen uitgelegd dat klei heel snel hard kon worden en dat het daarom onder een vuilniszak lag. Zo werd het klei niet hard.
We mochten allemaal naar voren komen en toen ging de docent vertellen over hoe we klei aan elkaar konden maken, dit kon door gleuven in de klei te maken en daar soort van klei water in te smeren of door zelfs je eigen kwijl eraan te doen. Je kan dus likken aan klei (wat de meesten heel vies vonden om te zien en ik ook haha). Maar het werkte wel echt!
Toen de docent alles had laten zien mochten we zelf aan de slag. Op de PowerPoint stond dat we dit moesten doen als les:
Praktische opdracht: ontwerpproces met klei
- boetseer uit een grote bol chamotte-klei een mensfiguur waarvan de verhoudingen van lichaamsdelen kloppen
- vorm het mensfiguur in een expressieve houding en zorg dat die expressie rondom (3D) goed zichtbaar is
- Pas een textuur toe die aansluit bij de gekozen expressie
- Plaats 3 foto's van het beeld met beoordeling op je blog
- Schrijf een beeldbeschouwing op het eindresultaat, waarbij vorm en inhoud in verband staan met elkaar.
Maar van haar mochten we ook een droomhuis of een dier maken. En dat is wat wij deden. Marlon, Lars, Kelly, Marieke, Wendy en ik maakten samen een droomhuis. Een dier heb ik niet meer gemaakt want ik moest eerder weg. Maar dit is het eind resultaat van onze droom huis:
Het was in het begin super vies om met dit klei te gaan kleien dus daarom kwamen we ook heel langzaam op gang. Toen we eenmaal op gang waren gingen we met zijn allen bespreken wat we wilden hebben. We wilden een ondergrond, we wilden een trap, muren, banken, een tweede verdieping. En toen we dit allemaal hadden bedacht gingen we de taken verdelen. Iedereen maakte muren behalve ik. Ik ging de trappen maken voor in het huis en dat lukte ook nog aardig. Toen ze klaar waren met de muren ging Wendy dit allemaal aan elkaar vast maken en zo ontstond een huis.
De samenwerking verliep heel netjes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten